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Frederik von Reumont

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Institut für Geographiedidaktik

Gronewaldstr. 2
50931 Köln
D-NRW

 

Raum
1.121C

Tel.
+49 221 / 470 3503

Fax
+49 221 / 470 6736 (Sekretariat)

Email
f.von-reumontSpamProtectionuni-koeln.de

Sprechstunde

nach Vereinbarung

PhD Research Topic

Using the Potential of Comics for Conveying Geographical Meaning in Maps and other Geomedia (Working title)

Scientific Interests

  • Maps and Comics in Education
  • Paleo Vegetation Modeling
  • Participative GIS (PGIS) in developing countries
  • Maps and Argumentation
  • Geovisualization
  • Virtual Field Trips

Appointments

since 2016 PhD candidate

since 2011 Research Assistant, Inst. for Geography Teacher Training, University of Cologne

since 2011 Head of IT, Inst. for Geography Teacher Training, University of Cologne

Education

  • 2011: Master of Science (MSc) with honors in Cartography and geoinformation, University of Vienna
    Thesis:Web3D and its Potential for Geological Visualizations - demonstrated using the example of the City of Vienna
  • 2004: Master of Arts (MA) in Geography, RWTH Aachen University
    Thesis: Examination of Western Mongolia's Paleo Climate using GIS, Aerial Photography and Satellite Imagery

Publications

  • F. von Reumont, M. Morawski (2017): Comics und Sprachförderung im Geographieunterricht -- Eine Sprachbewusste Unterrichtssequenz zur Dekonstruktion des Entwicklungsbegriffs. In: A. Budke, M. Kuckuck (Hrsg.): Sprache im Geographieunterricht. Münster. S. 209-229. [Link]
  • A. Budke, U. Krause, F. von Reumont und V. Maier (2017): Konzepte der Politischen Bildung und ihre Umsetzungen im Geographieunterricht. Ergebnisse eines deutsch-niederländischen Austauschseminars für Lehramtsstudierende. In: GW-Unterricht. H. 146. S. 32-44. [Link]
  • M. Kuckuck, F. von Reumont, N. Thönnessen (2017): Visuelle Kompetenzen im Geographieunterricht – Kartenproduktion, Argumentation und kritische Reflexion. In: Jahnke, Holger, Schlottmann, Antje und Dickel, Mirka (eds.): Räume visualisieren. Geographiedidaktische Forschungen. Bd. 62, S. 57-73.
  • M. Kuckuck, F. von Reumont, N. Thönnessen (2016): Dreischritt zur reflexiven Kartenarbeit - Konstruieren, Argumentieren und Reflektieren am Beispiel des Ölsandabbaus. In: Gryl, Inga (ed.): Reflexive Kartenarbeit. Braunschweig. pp. 158-169.
  • A. Hoogen, J. Otto, F. von Reumont (2015): Gute Vorbereitung ist halbe Gefährdung. In: Praxis Geographie. 10, 2015. pp. 10-15.
  • F. von Reumont (2014): Learning virtually. In: Geospatial today. 02, 2014. pp. 38-41.
  • E.K. Magyari, D. Veres, V. Wennrich, B. Wagner, M. Braun, G. Jakab, D. Karátson, Z. Pág, Gy Ferenczy, G. St-Onge, J. Rethemeyer, J.-P. Francois, F. von Reumont, F. Schäbitz (2014): Vegetation and environmental responses to climate forcing during the Last Glacial Maximum and deglaciation in the East Carpathians: attenuated response to maximum cooling and increased biomass burning. In: Quaternary Science Reviews. Vol. 106, 2014. pp. 278–298
  • F. von Reumont (2013): Web3D und dessen Potenzial zur Visualisierung geologischer Daten - Gezeigt am Beispiel der Stadt Wien. Saarbrücken. [purchase here (German only)]
  • F. von Reumont, J. Arsanjani, und A. Riedl (2013): Visualization of geologic geospatial datasets through X3D in the frame of WebGI. In: International Journal of Digital Earth. Vol 6 Issue 5, pp. 483-503.
  • F. von Reumont und A. Budke (2013): Using Versatile Cartographic Means in a Virtual Field Trip to Cologne. In: Jekel, Thomas, Car, Adriajana, Strobl, Josef, Griesebner, Gerald (eds.): GI_Forum 2013. Creating the GISociety. Berlin. pp.418-427.
  • F. von Reumont und A. Riedl (2011): Geologische 3D-Karten für das Internet mit X3D. In: Strobl, Josef, Blaschke, Thomas, Griesebner, Gerald (eds.): Angewandte Geoinformatik 2011. pp. 940-945. Berlin.