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Frederik von Reumont

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Institut für Geographiedidaktik

Gronewaldstr. 2
50931 Köln
D-NRW

 

Raum
1.121C

Tel.
+49 221 / 470 3503

Fax
+49 221 / 470 6736 (Sekretariat)

Email
f.von-reumontSpamProtectionuni-koeln.de

Sprechstunde

nach Vereinbarung

PhD Research Topic

Using the Potential of Comics and Maps for Conveying Geographical Meaning (Working title)

Scientific Interests

  • Maps and Comics in Education
  • Paleo Vegetation Modeling
  • Maps and Stories
  • Modern Realist approaches to Mapping
  • Geovisualization
  • Virtual Field Trips

Appointments

since 2016 PhD candidate

since 2011 Cartographer/Research Assistant, Inst. for Geography Education, University of Cologne

since 2011 Head of IT, Inst. for Geography Education, University of Cologne

Education

  • 2011: Master of Science (MSc) with honors in Cartography and geoinformation, University of Vienna
    Thesis:Web3D and its Potential for Geological Visualizations - demonstrated using the example of the City of Vienna
  • 2004: Master of Arts (MA) in Geography, RWTH Aachen University
    Thesis: Examination of Western Mongolia's Paleo Climate using GIS, Aerial Photography and Satellite Imagery

Publications

  • F. von Reumont, M. Morawski (2017): Comics und Sprachförderung im Geographieunterricht -- Eine Sprachbewusste Unterrichtssequenz zur Dekonstruktion des Entwicklungsbegriffs. In: A. Budke, M. Kuckuck (Hrsg.): Sprache im Geographieunterricht. Münster. S. 209-229. [Link]
  • A. Budke, U. Krause, F. von Reumont und V. Maier (2017): Konzepte der Politischen Bildung und ihre Umsetzungen im Geographieunterricht. Ergebnisse eines deutsch-niederländischen Austauschseminars für Lehramtsstudierende. In: GW-Unterricht. H. 146. S. 32-44. [Link]
  • M. Kuckuck, F. von Reumont, N. Thönnessen (2017): Visuelle Kompetenzen im Geographieunterricht – Kartenproduktion, Argumentation und kritische Reflexion. In: Jahnke, Holger, Schlottmann, Antje und Dickel, Mirka (eds.): Räume visualisieren. Geographiedidaktische Forschungen. Bd. 62, S. 57-73.
  • M. Kuckuck, F. von Reumont, N. Thönnessen (2016): Dreischritt zur reflexiven Kartenarbeit - Konstruieren, Argumentieren und Reflektieren am Beispiel des Ölsandabbaus. In: Gryl, Inga (ed.): Reflexive Kartenarbeit. Braunschweig. pp. 158-169.
  • A. Hoogen, J. Otto, F. von Reumont (2015): Gute Vorbereitung ist halbe Gefährdung. In: Praxis Geographie. 10, 2015. pp. 10-15.
  • F. von Reumont (2014): Learning virtually. In: Geospatial today. 02, 2014. pp. 38-41.
  • E.K. Magyari, D. Veres, V. Wennrich, B. Wagner, M. Braun, G. Jakab, D. Karátson, Z. Pág, Gy Ferenczy, G. St-Onge, J. Rethemeyer, J.-P. Francois, F. von Reumont, F. Schäbitz (2014): Vegetation and environmental responses to climate forcing during the Last Glacial Maximum and deglaciation in the East Carpathians: attenuated response to maximum cooling and increased biomass burning. In: Quaternary Science Reviews. Vol. 106, 2014. pp. 278–298
  • F. von Reumont (2013): Web3D und dessen Potenzial zur Visualisierung geologischer Daten - Gezeigt am Beispiel der Stadt Wien. Saarbrücken. [purchase here (German only)]
  • F. von Reumont, J. Arsanjani, und A. Riedl (2013): Visualization of geologic geospatial datasets through X3D in the frame of WebGI. In: International Journal of Digital Earth. Vol 6 Issue 5, pp. 483-503.
  • F. von Reumont und A. Budke (2013): Using Versatile Cartographic Means in a Virtual Field Trip to Cologne. In: Jekel, Thomas, Car, Adriajana, Strobl, Josef, Griesebner, Gerald (eds.): GI_Forum 2013. Creating the GISociety. Berlin. pp.418-427.
  • F. von Reumont und A. Riedl (2011): Geologische 3D-Karten für das Internet mit X3D. In: Strobl, Josef, Blaschke, Thomas, Griesebner, Gerald (eds.): Angewandte Geoinformatik 2011. pp. 940-945. Berlin.